O učinkovitosti terciarnega izobraževanja
Ključne besede:
učinkovitost, izobraževanje, visokošolske izobraževalne institucijePovzetek
Članek obravnava učinkovitost terciarnega izobraževanja. Učinkovitost se navezuje na odnos med vložki v proizvodni proces in njegovimi končnimi rezultati. Izobraževalni proces lahko razumemo kot proizvodni proces, vendar je težje merljiv. Izobraževalni output lahko razumemo kot funkcijo številnih šolskih in nešolskih inputov. Merjenje notranje učinkovitosti izobraževanja se lahko izvaja s pomočjo preprostih kazalnikov in kompleksnejših metod. Analizirali smo delovanje Visoke šole za upravljanje in poslovanje Novo mesto, Fakultete za uporabne družbene študije v Novi Gorici, Mednarodno fakulteto za družbene in poslovne študije ter Gea College z vidika učinkovitosti in uporabili metodologijo analize ovojnice podatkov. V vzorec smo nato dodali še nekaj samostojnih visokošolskih zavodov ne glede na študijsko smer, in sicer Visoko šolo za tehnologijo polimerov, Visoko šolo za varstvo okolja, Visoko zdravstveno šolo, Fakulteto za zdravstvene vede Novo mesto ter Fakulteto za tehnologije in sisteme. V primerjavi z ostalimi samostojnimi visokošolskimi zavodi, vključenimi v analizo, Visoka šola za upravljanje in poslovanje izkazuje učinkovito in relativno stabilno delovanje.
Literatura
Abbott, M. and Doucouliagos, C. (2003). The efficiency of Australian universitites; a Data Envelopment Analysis. Economics of Education Review, 22, pp. 89–97.
Afonzo, A. and Santos, M. (2008). A DEA approach to the relative efficiency of Portuguese public universitites. Portuguese Journal of Management Studies, 13, No. 1, pp. 67–87.
Aziz, N., Janor, R. and Mahadi, R. (2013). Comparative Departmental Efficiency Analysis within a university: a DEA approach. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 10, pp. 540–548.
Bevc, M. (2008a). Financiranje, učinkovitost in pravičnost terciarnega izobraževanja v Sloveniji. Organizacija, 41, št. 5, str. 219–229.
Bevc, M. (2008b). Financiranje, učinkovitost in pravičnost visokega izobraževanja – povezave med temi pojavi in mednarodna konferenca o njih. IB revija, št. 1, str. 5–18.
Campisi, D. and Costa, R. (2008). A DEA-based method to enhance intellectual capital management. Knowledge and Process Management, 15, No. 3, pp. 170–183.
Cepec, J. in Rašković, M. (2012). Zadostnost, učinkovitost in pravičnost financiranja visokega šolstva. LeXonomica, 4, št. 2, str. 177–200.
Coelli, T. J. (1996). A Guide to DEAP Version 2.1: a Data Envelopment Analysis (Computer) Program. Armidale: CEPA.
Daghbashyan, Z. (2011). The economic efficiency of Swedish higher education institutions. Cesis Electronic Working Paper Series, št. 245, str. 1–20.
Debevec, J. (2005). Analiza učinkovitosti rednega študija članic Univerze v Ljubljani. Diplomsko delo. Ljubljana: Ekonomska fakulteta.
Du, Y, Liang, L., Yang, F., Bi, G. and Yu, X. (2010). A new DEA-based method for fully ranking all decision making units. Expert Systems, 27, No. 5, pp. 363–373.
Feng, Y. J., Lu, H. in Bi, K. (2004). An AHP/DEA method for measurement of the efficiency of R&D management activities in universities. International Transactions in Operational Research, 11, No. 2, pp. 181–191.
Pridobljeno dne 28. 6. 2015 s svetovnega spleta: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/Visoko_solstvo/CRP-F3T-porocilo.pdf.
Johnes, J. (2006). Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economic of Education Review, No. 25, pp. 273–288.
Muraus, I. (2005). Analiza učinkovitosti v izobraževalnem zavodu. Diplomsko delo. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta.
Nazarko, J. and Šaparauskas, J. (2014). Application of DEA method in efficiency evaluation of public higher education intstitutions. Technological and Economic Development of Economy, 20, No. 1, pp. 25–44.
Parkin, M. (2010). Microeconomics. 9th ed. Boston: Pearson.
Pušnik, K. (2008). Dejavniki izstopa podjetij s trga na primeru Slovenije. Doktorska disertacija. Ljubljana: Ekonomska fakulteta.
Rosenmayer, T. (2014). Using data envelopment analysis: a case of universities. Review of Economic Perspectives, No. 1, str. 34–54.
Rouse, P., Harrison, J. and Chen, L. (2010). Data envelopment analysis: a practical tool to measure performance. Australian Accounting Review, 20, No. 2, pp. 165–177.
Završki, M. (2013). Merjenje učinkovitosti kontejnerskih pristanišč z metodo DEA. Magistrsko delo. Celje: Fakulteta za logistiko.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Nataša Šavor, Laura Južnik Rotar

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.



