Menedžment v izobraževanju – utemeljitve, priložnosti in tveganja
Ključne besede:
menedžment v izobraževanju, izobraževalni proces, visoko šolstvo, akademsko podjetništvoPovzetek
Cilj prispevka je preučiti posledice uvajanja menedžmenta in akademskega podjetništva v visoko šolstvo. K procesu aktualizacije menedžmenta v izobraževanju pristopamo kritično in analitično. Prva naloga vključuje analizo sodobnih družbenih procesov, ki upravičujejo uvedbo menedžerskega koncepta izobraževanja, procesa, ki ga pogojujejo tudi proces globalizacije, naraščajoča potreba po visokem šolstvu ter spremembe načina financiranja visokega šolstva, ki vodijo v aktualizacijo nastanka akademskega podjetništva. Druga naloga vključuje pogled na priložnosti, ki se pojavljajo kot posledica aktualizacije menedžmenta v izobraževanju, v okviru katerega se izvajajo tudi kurikularne reforme, posledično se uvajajo predmeti podjetništva in tako vedno bolj posodabljajo akademsko podjetništvo. Upoštevati pa je potrebno tudi nekatera tveganja, povezana z uvajanjem menedžmenta v izobraževalni proces: (1) zaskrbljenost zaradi vse večje tržne naravnanosti, ki negativno vpliva na notranjo avtonomijo visokošolskih zavodov, (2) vloga visokošolskih zavodov kot družbenih kritikov se zmanjšuje. Tudi pri akademskem podjetništvu je potrebno nameniti pozornost preprečevanju prekoračitve pooblastil, ki bi omejevala akademsko svobodo in znanstveni ugled v imenu dobička, kratkoročnega komercialnega izkoriščanja novega znanja in tržne trajnosti.
Literatura
Alibabić, Š. (2007). Profesionalizacija menadžmenta u obrazovanju. Obrazovanje odraslih, Časopis za obrazovanje odraslih i kulturu, 15, št. 3, str. 9‒20.
Avdagić, E. S. (2015). Menadžment u organizacijama za obrazovanje odraslih –konceptualni i operativni modeli. Doktorska disertacija. Beograd: Filozofski fakultet.
Barnett, R. (2004). The purposes of higher education and the changing face of academia. Review of Education, 2, št. 1, str. 61‒73.
Bodroški - Spariosu, B. (2015). Univerzitetsko obrazovanje ‒ od Humboltovog modela do Bolonjskog procesa. Nastava i vaspitanje, 64, št. 3, str. 407‒420.
Bok, D. (2005). Univerzitet na tržištu. Beograd: Clio.
Čizmić, E. and Imamović - Čizmić, K. (2013). Principi funkcionisanja univerziteta treće generacije ‒ lekcije za univerzitete u procesu tranzicije. Pregled, 54, št. 1, str. 27‒51.
Ješić, J. (2015). Model četvrorostruke spirale (Quadruple Helix model) kao osnova nacionalnog inovacionog sistema. Doktorska disertacija. Novi Sad: Univerzitet Educons, Fakultet poslovne ekonomije, Sremska Kamenica.
Jongbloed, B., Enders, J. and Salerno, C. (2008). Higher educationand its communities: Interconnections, interdependencies and a research agenda. Higher Education, 56, št. 3, str. 303‒324.
Kostović S. and Oljača M. (2012). Pedagog i pedagoške dimenzije menadžmenta. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Ledić, J. and Ćulum, B. (2011). Sveučilišni nastavnici i civilna misija sveučilišta, Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.
Lungulov, B. (2015). Analiza ishoda učenja kao indikatora kvaliteta viskog obrazovanja, Doktorska disertacija. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.
Miljković, M. J. and Ljujić, B. (2012). Informaciono-komunikacione tehnologije (ITK) i menadžment u obrazovanju. Pedagogija, 1, št. 12, str. 20‒28.
Nacrt zakona o dualnom modelu studija u visokom obrazovanju (2019). Pridobljeno 1. 8. 2019 s svetovnega spleta: http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2019/03/Nacrt-Zakona-odualnom-modelu-studija-u-visokom-obrazovanju.pdf.
Nedeva, M. and Boden, R. (2006). Changing science: The advent of neo-liberalism. Prometheus, 24, št. 3, str. 269‒281.
Petkovska, S. S. (2017). Uticaj globalizacije na naučnu politiku i naučnoistraživački rad u Srbijivrednosti, diskursi i institucije. Doktorska disertacija. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka.
Spasojević, D., Kleut, J. and Brankovic, J. (2012). Društvene promene, Bolonjski proces i treća misija Univerziteta u Srbiji. TEME, 36, št. 3, str. 1157‒1172.
Šormaz, G. (2017) Uloga i značaj menadžmenta u obrazovanju. Ekonomija: teorija i praksa, 10, št. 4, str. 19‒32.
Wissema, J. G. (2009). Towards the third generation university: Managing the university in transition. Cheltenham UK: Edward Elgar Publishing.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Radovan B. Grandić, Maja M. Bosanac
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.