Razumevanje položaja študentk in študentov na neoliberalno formirani univerzi

Avtorji

  • Barbara Zagorc
  • Marija Javornik Krečič

Ključne besede:

neoliberalizem, univerze, položaj študentov, človeški kapital, podjetniki, konkurenca

Povzetek

V prispevku se osredotočamo na obravnavo v mnogih predhodnih razpravah pogosto zapostavljenega dela študentov na univerzi – na večinski del, ki neoliberalnemu preoblikovanju univerz ne samo ne nasprotuje, temveč ga tudi uvaja ter ohranja in s tem nastopa kot dejavni del nove forme. Znotraj tega nas je zanimalo, kakšni so mehanizmi za specifično delovanje študentov na neoliberalno formirani univerzi, za njihov mračen odziv, pri tem pa izpostavili in pojasnili tri medsebojno povezane in prepletene elemente, to so prevladujoča paradigma o izobraževanju oziroma šolanju kot najpomembnejši investiciji v človeški kapital, pojav študenta kot podjetnika in imperativ konkurence. Na tem mestu se na podlagi nekaterih refleksivnih razmislekov o sedanjem in historičnem študentskem položaju, ob spoznanju študentske aktivnosti in ne pasivnosti, vprašanje študentskega odpora proti neoliberalno formirani univerzi ponovno odpira.

Literatura

Becker, G. S. (1993). Human Capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. Chicago: The University of Chicago Press.

Cardoso, S., Carvalho, T. and Santiago, R. (2011). From Students to Consumers: reflections on the marketisation of Portuguese higher education. European Journal of Education, 46, No. 2, pp. 271–284.

Carey, P. (2013). Student as co-producer in a marketised higher education system: a case study of students’ experience of participation in curriculum design. Innovations in Education and Teaching International, 50, No. 3, pp. 250–260.

Choonara, J. (2009). Unravelling Capitalism: A Guide to Marxist Political Economy. London: Boomarks Publications.

Fernández, J. (2014). Facing the Corporate-University: The New Wave of Student Movements in Europe. Journal for Critical Education Policy Studies, 12, No. 1, pp. 191–213.

Foucault, M. (2004). Nadzorovanje in kaznovanje: nastanek zapora. Ljubljana: Krtina.

Foucault, M. (2008a). Oko oblasti. V: Dolar, M. (ur.). Vednost – oblast – subjekt. Ljubljana: Krtina, str. 151–171.

Foucault, M. (2008b). Resnica in oblast. V: Dolar, M. (ur.). Vednost – oblast – subjekt. Ljubljana: Krtina, str. 111–134.

Foucault, M. (2008c). The birth of biopolitics: lectures at the Collège de France, 1978-79. New York: Palgrave Macmillan.

Friedman, M. and Friedman, R. (1979). Free to choose: a personal statement. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Freitag, M. (2010). Brodolom univerze in drugi eseji iz politične epistemologije. Ljubljana: Založba Sophia.

Haywood, H., Jenkis, R. and Molesworth, M. (2011). Higher education as the management of consumer desires. V: Molesworth, M., Nixon, E. and Scullion, R. (ur.). The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer. Abingdon: Routledge, str. 183–195.

Hubbell, L. (2015). Students Aren’t Consumers. Academic Questions, 28, pp. 82–89.

Javornik Krečič, M. and Marinčič, M. (2014). Neoliberalizem v visokem šolstvu – resničnost, ki ji asistira akademska skupnost. Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, 42, št. 256, str. 13–23.

Krašovec, P. (2013). Neoliberalizem in družbena reprodukcija. V: Avtorska skupina (ur.). Kaj po univerzi? Ljubljana: Založba /*cf, str. 167–206.

Marx, K. (1973). Kapital: kritika politične ekonomije. Zvezek 3, knjiga 3. Ljubljana: Cankarjeva založba.

Marx, K. (2012). Kapital: kritika politične ekonomije. Zvezek 1, knjiga 1. Ljubljana: Sophia.

Mattick, P. (2013). Vse po starem: gospodarska kriza in polom kapitalizma. Ljubljana: Studia humanitatis.

McCulloch, A. (2009). The student as co-producer: learning from public administration about the student–university relationship. Studies in Higher Education, 34, No. 2, pp. 171–183.

Molesworth, M., Scullion, R. and Nixon, E. (ur.) (2011). The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer. Oxon, New York: Routledge.

Peters, M. A. (2011). Neoliberalism and after?: education, social policy, and the crisis of Western capitalism. New York: Peter Lang.

Schultz, T. W. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review, 51, No. 1, pp. 1–17.

Schultz, T. W. (1972). Human Capital: Policy Issues and Research Opportunities. Retrieved on 3/30/2015 from the Internet: http://www.nber.org/chapters/c4125.pdf.

Williams, J. (2013). Consuming Higher Education: Why Learning Can’t Be Bought. London, New York: Bloomsbury.

Zavod Republike Slovenije (RS) za zaposlovanje. Mladi iskalci zaposlitve. Pridobljeno dne 6. 4. 2015 s svetovnega spleta: http://www.ess.gov.si/mladi.

Prenosi

Objavljeno

2022-04-03

Kako citirati

Zagorc, B., & Javornik Krečič, M. (2022). Razumevanje položaja študentk in študentov na neoliberalno formirani univerzi. Revija Za Ekonomske in Poslovne Vede, 2(2), 3–17. Pridobljeno od https://www.eb-nm.si/index.php/EB/article/view/71

Številka

Rubrike

Prispevki